![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjiiGXjro248VBH6jAcNB58YEO9ZpZueWTBttsxJqOu2suCgdY6PEdiUO0GYNIciBUqZvhiNSwE2-TMy-KAM-siltn1zB5s4hTKUMee_Kg8SEAE_u9qMJcrTI7iAU-ARsEI8SVZepa0dgVg/s320/schonerer-georg-von.jpg)
Itävallassa nuoruutensa viettänyt Adolf Hitler sai runsaasti vaikutteita von Schönereriltä.
Tulevan Hitlerin tapaan von Schönerer oli raivoisa agitaattori, hänen tukijat kutsuivat häntä "Führeriksi", käyttivät "Heil"-tervehdystä sekä vaativat Itävallan ja Saksan yhdistymistä.
Mein Kampf (Taisteluni) -kirjassaan Hitler ilmoittaa von Schönererin yhdeksi suurimmista juutalais- ja slaavivastaisen politiikkansa inspiraation lähteeksi.[1]
Georg von Schönererin isä Matthias von Schönerer oli varakas rautatiepioneeri, joka koko elämänsä työskenteli Rothschild-suvulle. Matthias von Schönererin vaimo Marie Edle Rehmann oli kuuluisan galitsianjuutalaisen rabbin Solomon Judah Löb HaKohen Rapoportin lapsenlapsenlapsi.
Hitler sai koulutuksen saksalaisuudesta kahdelta itävaltalaiselta juutalaisviha-liikkeeltä: toisen perusti juutalaisena syntynyt George von Schönerer, joka oli vannoutunut sotaa edeltäneeseen Pan-Germanismiin; toinen liike, tohtori Karl Luegerin johtajuuden alaisuudessa, oli vastakappale [Adolf] Stoeckerin kristilliselle sosialismille.[2] —Marvin Lowenthal
Mutta samana vuonna 1887 Schönererin tehokkuus antisemitistisenä kansan-kiihottajana terävästi vähentyi, kun wieniläinen uutislehti julkaisi dokumentoidut todisteet siitä, että hänen vaimollaan oli juutalaiset sukujuuret.[3] —Bruce F. Pauley
_________________________
[1] Georg von Schonerer (1842-1921) first associated himself with this movement when he joined a federation of kleindeutsch fraternities in 1876 at Vienna. Without the leadership of Schonerer, Pan-Germanism would have remained an amorphous 'tendency' among politically nayve student, volkisch, and working-class groups. His ideas, his temperament, and his talent as an agitator, shaped the character and destiny of Austrian Pan-Germanism, thereby creating a revolutionary movement that embraced populist anti-capitalism, anti-liberalism, anti-Semitism and prussophile German nationalism. Having first secured election to the Reichsrat in 1873, Schonerer pursued a radical democratic line in parliament in common with other progressives of the Left until about 1878. By then he had begun to demand the economic and political union of German-Austria with the German Reich, and from 1883 he published a virulently nationalist newspaper, Unvefalschte Deutsche Worte [Unadulterated German Words], to proclaim his views. The essence of Schonererite Pan-Germanism was not its demand for national unity, political democracy, and social reform (aspects of its programme which it shared with the conventional radical nationalists in parliament), but its racism-that is, the idea that blood was the sole criterion of all civic rights. —Nicholas Goodrick-Clarke, Occult Roots of Nazism: Secret Aryan Cults and Their Influence on Nazi Ideology, Tauris Parke Paperbacks, London, (2004), s. 10.
[2] Marvin Lowenthal, The Jews of Germany: A Story of Sixteen Centuries, Logmans, Green and Co., New York, (1936), s. 353-354.
[3] Bruce F. Pauley, Hitler and the Forgotten Nazis, The University of North Carolina Press, (1981), s. 21.