Georg von Schönerer oli 1900-luvun taitteen Itävallan radikaalein poliittisena johtajana toiminut juutalaisvihaaja.
Itävallassa nuoruutensa viettänyt Adolf Hitler sai runsaasti vaikutteita von Schönereriltä.
Itävallassa nuoruutensa viettänyt Adolf Hitler sai runsaasti vaikutteita von Schönereriltä.
Tulevan Hitlerin tapaan von Schönerer oli raivoisa agitaattori, hänen tukijat kutsuivat häntä "Führeriksi", käyttivät "Heil"-tervehdystä sekä vaativat Itävallan ja Saksan yhdistymistä.
Mein Kampf (Taisteluni) -kirjassaan Hitler ilmoittaa von Schönererin yhdeksi suurimmista juutalais- ja slaavivastaisen politiikkansa inspiraation lähteeksi.[1]
Georg von Schönererin isä Matthias von Schönerer oli varakas rautatiepioneeri, joka koko elämänsä työskenteli Rothschild-suvulle. Matthias von Schönererin vaimo Marie Edle Rehmann oli kuuluisan galitsianjuutalaisen rabbin Solomon Judah Löb HaKohen Rapoportin lapsenlapsenlapsi.
Hitler sai koulutuksen saksalaisuudesta kahdelta itävaltalaiselta juutalaisviha-liikkeeltä: toisen perusti juutalaisena syntynyt George von Schönerer, joka oli vannoutunut sotaa edeltäneeseen Pan-Germanismiin; toinen liike, tohtori Karl Luegerin johtajuuden alaisuudessa, oli vastakappale [Adolf] Stoeckerin kristilliselle sosialismille.[2] —Marvin Lowenthal
Mutta samana vuonna 1887 Schönererin tehokkuus antisemitistisenä kansan-kiihottajana terävästi vähentyi, kun wieniläinen uutislehti julkaisi dokumentoidut todisteet siitä, että hänen vaimollaan oli juutalaiset sukujuuret.[3] —Bruce F. Pauley
_________________________
[1] Georg von Schonerer (1842-1921) first associated himself with this movement when he joined a federation of kleindeutsch fraternities in 1876 at Vienna. Without the leadership of Schonerer, Pan-Germanism would have remained an amorphous 'tendency' among politically nayve student, volkisch, and working-class groups. His ideas, his temperament, and his talent as an agitator, shaped the character and destiny of Austrian Pan-Germanism, thereby creating a revolutionary movement that embraced populist anti-capitalism, anti-liberalism, anti-Semitism and prussophile German nationalism. Having first secured election to the Reichsrat in 1873, Schonerer pursued a radical democratic line in parliament in common with other progressives of the Left until about 1878. By then he had begun to demand the economic and political union of German-Austria with the German Reich, and from 1883 he published a virulently nationalist newspaper, Unvefalschte Deutsche Worte [Unadulterated German Words], to proclaim his views. The essence of Schonererite Pan-Germanism was not its demand for national unity, political democracy, and social reform (aspects of its programme which it shared with the conventional radical nationalists in parliament), but its racism-that is, the idea that blood was the sole criterion of all civic rights. —Nicholas Goodrick-Clarke, Occult Roots of Nazism: Secret Aryan Cults and Their Influence on Nazi Ideology, Tauris Parke Paperbacks, London, (2004), s. 10.
[2] Marvin Lowenthal, The Jews of Germany: A Story of Sixteen Centuries, Logmans, Green and Co., New York, (1936), s. 353-354.
[3] Bruce F. Pauley, Hitler and the Forgotten Nazis, The University of North Carolina Press, (1981), s. 21.